دانلود ریمیکس آهنگ زانیار خسروی به نام ژلوفن-هم اکنون 2

تحقیق درباره شناخت عوارض زمین و استفاده آن در رزم-هم اکنون 3

انشا درباره اگر درخت نبود چه میشد-هم اکنون 1

نسبت ابن ملجم با حضرت علی-1 دقیقه پیش 1

اهمیت حفر کانال پاناما را بنویسید مطالعات هشتم-1 دقیقه پیش 12

کلیپ بسیارزیبای سلام صبح بخیر مخصوص شروع کلاس برای معلمان-2 دقیقه پیش 14

بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست مفهوم-2 دقیقه پیش 10

انشا درباره تعطیلات تابستانی خود را چگونه گذراندید-2 دقیقه پیش 2

روش دم كردن چاي ماسالا آماده-2 دقیقه پیش 5

تحقیق درباره بدن انسان - تحقیق اماده-3 دقیقه پیش 1

بیت بید مجنون در تمام عمر سر بالا نکرد-3 دقیقه پیش 6

دانلود اجرای زنده آهنگ مرتضی اشرفی به نام عالم تنهایی-3 دقیقه پیش 1

تحقیق در مورد شغل پلیس - تحقیق آماده-3 دقیقه پیش 1

نقاشی در مورد ماه رمضان-3 دقیقه پیش 2

مفصل چیست علوم هشتم-3 دقیقه پیش 3

  • ...

روحانیون باید پمپاژ کننده شادی حلال باشن

  • رتبه2 از 5
  • چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸
  • ''مردم یک جامعه، به مثابه ی موتور حرکت آن جامعه اند و نشاط اجتماعی، سوخت این موتور است؛ در نتیجه، برای این که جامعه با انگیزه کافی به جلو حرکت کرده و مسیر رو به آینده را به درستی طی کند، به مردمی با نشاط نیاز دارد. لازمه ی جدایی ناپذیر غم و اندوه، کسالت و ناامیدی است.

    ''غم و شادی، دو ابزار انسان ها برای تنظیم رفتار های خود هستند. گاهی انسان به مقداری غم نیاز دارد، تا مثلا از اشتباه گذشته خود درس بگیرد و گاهی نیز به کمک شادی، به زندگی روزمره اش امید و انگیزه می بخشد. حضرت علی می فرمایند: «مؤمن شادی اش را در ظاهر و صورتش نشان می دهد و غم و اندوهش را در دلش نگه می دارد.» یعنی انسان مومن باید شاد باشد و شادمانی اش را به مردم نیز ببخشد.


    '' در اسلام بر شاد کردن دیگران تاکید شده که در اصطلاح به آن «ادخال سرور» گفته می شود. روایات زیادی وجود دارد که ارزش بالای شاد کردن برادران دینی را نشان می دهد. به عنوان مثال در روایتی از پیامبر اکرم(ص) داریم که فرموده اند:« هر کس مومنی را شاد کند، مرا شاد کرده است و هر کس مرا شاد کند، خداوند را شاد کرده است.» و در روایت دیگری از امام باقر(ع) نقل شده است:« هیچ عبادتی برای خداوند محبوب تر از شاد کردن مؤمن نیست.» در مقابل روایات زیادی که بر ادخال سرور و پاداش آن تاکید دارند، روایت هایی نیز داریم که اندوهگین کردن مومنان را «گناه» حساب کرده و باعث عذاب اخروی دانسته اند. در سیره ی عملی بزرگان دین نیز به وفور می توان مواردی را مشاهده کرد که سعی داشته اند به نحوی مردم و نزدیکانشان را خوشحال کنند. از نظر اسلام، می توان غم و شادی را به دو دسته ی پسندیده و ناپسند تقسیم کرد. شادی های پسندیده گاهی با توجه به مناسبت خاصی شکل می گیرند مانند ایام ولادت ائمه معصومین (ع) و گاهی نیز به زمان خاصی اختصاص ندارند، مثلا میهمانی دادن و دید و بازدید با اقوام، یا انجام کمک های خیریه به نیازمندان که هر زمان باشد، انسان را سرحال نگه می دارند. وقتی می گوییم جامعه باید با نشاط و شاداب باشد، معنایش «ابتذال و بی بند و باری» نیست که این همان شادی ناپسند است.
    '' در رابطه با نوع اول، متاسفانه هنوز نتوانسته ایم برای ایجاد شور و نشاط در جامعه، محتوای مناسبی تولید کنیم. شاید کل کارهایی که در این رابطه انجام می شود منحصر به چند عید و مناسبت مذهبی باشد که در مقابل مناسبت های عزاداری، چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، حرف چندانی برای گفتن ندارد. برخی تفکرات خاص در میان عده ای از روحانیون موجود است که بر پررنگ برگزار شدن سوگواری ها تاکید دارند و این طرز فکر، مشکل نشاط مذهبی را حاد تر کرده است. در برگزاری عزاداری ها باید ظرفیت عموم مردم را در نظر گرفت تا از مسیر اعتدال خارج نشویم و این امور، برخلاف این که با نیات خوبی همراه هستند، اثر منفی نداشته باشند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع معظم تقلید، در رابطه با دهه سازی های متعدد برای عزاداری ائمه(ع)، فرمودند:« همین‌طور پشت سر هم دهه درست‌کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.» این سخن ایشان مورد استقبال قرار گرفت و راهبرد مطلوب و معتدلی در عزاداری ها را به ما نشان می دهد. بخشی از راه حل این مشکل، بر عهده روحانیون نواندیشِ نسل جدید است که ضمن حفظ ارزش و جایگاه مراسمات عزاداری، نسبت به اعیاد و مناسبت های شاد مذهبی نیز جدیت بیشتری به خرج دهند.
    ''از سوی دیگر، وقتی افزایش شادابی و طراوت در بین افراد یک اجتماع، خشونت های کلامی و رفتاری را کاهش می دهد، امید به زندگی را بالا می برد، آرامش و سلامت روانی انسان ها را افزایش می دهد و روح تازه ای به کانون خانواده می دمد، چه کسی می تواند ادعا کند اسلام با چنین نشاط مثبت و مفیدی سرِ ناسازگاری دارد؟
    ''اگر ما روحانیون که وظیفه داریم سخنان دین را به مردم ابلاغ کنیم، به مخاطبین مان گفتیم اسلام دین اعتدال است، باید در عمل نیز این اعتدال را نشان بدهیم. روحانیت به سبب مهارت های تبلیغی و نفوذ کلامی که بین مردم متدین دارد، می تواند اصلی ترین پمپاژ کننده نشاط و شادی حلال به مردم باشد.
    ''باید کاری کنیم که اگر مردم، زمانی در خیابان یا مکان دیگری یک روحانی را دیدند، ناخودآگاه لبخندی بر لبشان بنشیند و احساس مثبت و خوشایندی به آنان دست دهد، یا اگر چند دقیقه ای هم کلام شدند، بعد از گفت و گو احساس شادابی و امید کنند نه این که با دیدن یک روحانی، به یاد غم ها و مشکلات بیفتند و فرار کنند. روحانیت باید تجسم عینی تازگی و شادی حلال باشد، نه مجسمه ی غم و افسردگی.
    ''وقتی در اسلام، نشر شادی و نشاط بین مردم، نوعی عبادت شمرده شده، پس همه ی مسلمان ها، به ویژه روحانیون که مظهر دینداری هستند، وظیفه دارند برای این عبادت با ارزش، تلاش کنند و از منبرها و فرضت های تبلیغی، برای نشان دادن چهره شاد اسلام و ترویج شادی های پسندیده بین مردم استفاده کنند و در مقابل نیز از افراط در برگزاری عزاداری ها پرهیز کنند.


    ارائه شده توسط : حسین ایزدی

    در وب سایت : پرشین جم


    سرگرمی | | بازدید | : mohsenfalse

    ارسال دیدگاه برای پست : روحانیون باید پمپاژ کننده شادی حلال باشن

  • نرگس در مورد :مهم ترین فایده حجاب چیست میگه :

    نمیدونم

    پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ 3 ماه پیش

  • حسام در مورد :انواع تصمیم گیری را نام ببرید تفکر هشتم میگه :

    تصمیم گیری آنی

    پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ 3 ماه پیش

  • Rahil در مورد :میتوکندری چیست علوم هفتم میگه :

    عالی هر سوالی بخوای هست و به راحتی به جواب میرسی

    سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ 3 ماه پیش

  • بنیامین در مورد :مهم ترین محصول کشاورزی آسیا میگه :

    مهپ ترین محصول کشاورزی اسیا چیست

    دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ 3 ماه پیش

  • النا در مورد :من یک نوجوان ایرانی هستم که تصمیم دارم میگه :

    خوب

    پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ 3 ماه پیش

    • ...

    به نظر تان در پرشین جم چه مطالبی درج شود؟