جاده چالوس یکطرفه می شود + جزئیات-هم اکنون 1

برای گرفتگی عضلات چه باید کرد - سرگرمی-هم اکنون 1

انشا در مورد عینک صفحه ۴۲ نگارش هفتم-هم اکنون 1

اهنگ مهرداد جم خیالت راحت-هم اکنون 3

ضرب المثل شیر و موش کلاس چهارم-1 دقیقه پیش 5

به نوشته های روی سنگ و کاشی چه میگویند-1 دقیقه پیش 3

عکس نوشته ی متحرک زنگ شیرین تفکر وپژوهش-1 دقیقه پیش 1

اهنگ سالار عقیلی چه بگویم-1 دقیقه پیش 1

شاهان ایران باستان خود را چگونه افرادی میدانستند-2 دقیقه پیش 2

اهنگ عشق یعنی تو زندگی یعنی تو-2 دقیقه پیش 3

گسترش ضرب المثل باد آورده را باد میبرد-2 دقیقه پیش 1

دانلود آهنگ دختر همسایه شبای تابستون گاهی میومد روی بوم-2 دقیقه پیش 1

تحقیق درباره ی ابوعلی سینا خلاصه-3 دقیقه پیش 1

عصبانیت چیست تفکر هشتم-3 دقیقه پیش 1

پژوهشگران در آزمایشگاه ها از چه نوع میکروسکوپ استفاده می کنند-3 دقیقه پیش 1

  • ...

تحقیق درباره ی طراحی لباس

  • رتبه2 از 5
  • شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
  • تاريخچه طراحی لباس

    در قرن نوزدهم ميلادي چارلز فردريک ورث (Charles Frederick Worth) با دوختن برچسب نام خود به لباس‌هايی که طراحی میکرد زمينه ساز شروع طراحی مد به طور کلی شد.

    درست پيش از آنکه بزازها مزون‌های لباس (خانه‌های مد) خود را در پاريس برپا کنند و انبوه خياط‌هاي شناخته نشده دست به خلاقيت بزنند و مدهاي عالي که در دادگاه‌هاي سلطنتی پوشيده مي‌شدند برچيده شوند. موفقيت ورث به طوري بود که او به جاي اينکه مانند خياط‌هاي ديگر که در گذشته تنها از دستور مشتري پيروی میکردند رفتار کند، مي‌توانست به مشتريانش ديکته کند چه بپوشند.

    واژه ي طراح مد در حقيقت اولين بار براي توصيف او ساخته شد.

    در حاليکه مقوله ي پوشاک در هر دوره ي زماني توسط دانشگاهيان مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است، تنها خلق پوشاک از سال ۱۸۵۸ به بعد را مي‌توان به طور مؤثر طراحی لباس در نظر گرفت.

    در همان دوره بود که بسياري از مزون‌هاي لباس (خانه‌هاي مد) شروع به استخدام هنرمندان و نقاش‌ها کردند تا طرح لباس‌ها را بکشند.

    تصاوير نقاشي شده به مشتري‌ها نشان داده مي‌شدند که بسيار ارزان‌تر از نمونه واقعي لباس توليد شده در کارگاه بودند، در صورتي که مشتري‌ها يکي از طراحي‌هاي آنان را مي‌پسنديدند آن لباس را سفارش مي‌دادند و خانه ي مد از اين طريق صاحب درآمد مي‌شد.

    به اين ترتيب، سنت طراحی لباس به جاي ارائه ي لباس‌های تکميل شده به عنوان يک کار اقتصادی شروع شد.

    تحقیق درباره ی طراحی لباس


    طراحی لباس در دوره ي قاجار

    مدگرايي و مد در ايران از زمان قاجار و با سفر ايرانيان به غرب آغاز شد. در آن زمان درباريان به دنبال توسعه ي روابط ديپلماتيک با قدرت‌هاي اروپايي طي سفر به اروپا براي نخستين بار با پوشش‌هاي غربي آشنا شدند، همچنين دانشجويانی که براي ادامه ي تحصيل به اروپا رفته بودند نيز زمينه ي تغيير ديدگاه نسبت به سبک پوشش را فراهم آوردند.

    طراحی لباس در زمان زمان فتحعلی شاه

    نقطه ي شروع مدگرايي زماني بود که بانوي ارشد فتحعلی شاه طي يک مهماني دربار با «اليزابت مک نيل» همسر «جان مک نيل» آشنا شد.

    طراحی مد در زمان ناصرالدين شاه

    در زمان سلطنت ناصرالدين شاه و به واسطه ي نفوذ دخترش تاج السلطنه که تحصيل کرده ي اروپا بود و از آزادي زنان ايران پشتيباني مي‌کرد باعث ورود مد روز در سبک اروپايي به ايران شد.

    طراحی مد و لباس در دوره ی پهلوی زمان رضا شاه

    با آغاز دوره ي پهلوي الگو سازي از مظاهر پيشرفت به اوج خود رسيد، پس از ورود ملکه ثريا (ملکه افغانستان) بدون حجاب به ايران و سفر رضا شاه به ترکيه و ديدار با آتاتورک و ديدن زنانی که بی حجاب بودند و مانند مردان کار می کردند و ديگر مظاهر غرب، تصميم به ايجاد يک مدرنيزاسيون اجباری گرفت؛

    طراحی لباس در زمان محمدرضا شاه

    در زمان سلطنت محمدرضا شاه از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۶۷ ه. ش به دليل افزايش ارتباطات با کشورهاي غربي و آمريکايي سير تحول لباس و همگون شدن آن با البسه خارجی بيشتر شد.

    اولين طراح مد و لباس ايرانی

    زينت جهانشاه دختر يکي از سرهنگ‌هاي وزارت جنگ آن دوره در آموزشگاه بين‌المللي «لته فراين» آلمان تحصيل کرد و پس از ازدواج با يکي از افسران نظام به سوئيس رفت و در آنجا حدود يکسال هنر خياطي و روش برش روي مانکن را فرا گرفت، سپس به پاريس که يکي از مراکز اصلی صدور مد دنيا بوده و هست رفت و در آنجا در خياطي تخصص پيدا کرد و همچنين تحت تعليم «پير بالمن» يکی از طراحان معروف آن زمان رموز خياطی مدرن و بوتيک داری را يادگرفت.

    او در بدو ورود به ايران، اقدام به افتتاح يک لباس فروشی و خياط خانه در خيابان اميريه شهر تهران کرد و در مدت سه ماه موفق شد نود دست لباس زنانه براي هنگام صبح، عصر و شب، توليد کند و با پوشاندن به تن مانکن‌ها و دخترها، آنها را در معرض مشاهده پانزده تن از زنان از فرنگ برگشته قرار دهد که با مد روز اروپا آشنا بودند.

    طراحی لباس,طراحی لباس در ایران,طراحی لباس و مداولين چيزی که در حرفه طراحی لباس اهميت ويژه ای دارد، قدرت تخيل است

    طراحی لباس شکلی از هنر است بنابراين شما به عنوان يک طراح بايد داراي شخصيتي خلاق و هنري باشيد.

    براي موفقيت در اين حرفه ار مهمترین موارد علاقمند بودن به هنر است. اولين چيزي که در حرفه طراحی لباس اهميت ويژه اي دارد، قدرت تخيل است.

    شما بايد توان اين را داشته باشيد که طرح خود را به صورت سه بعدی در ذهنتان مجسم کرده و از همه نظر آن را بررسي نمائيد.

    همچنين بايد مهارت کافي را در نقاشي دارا بوده تا بتوانيد ايده هاي ذهني خود را بخوبي روي کاغذ پياده کنيد. و بايد مهارت خاصی در ترکيب رنگ ها، تن و سايه ها داشته باشيد.

    همچنين بايد قادر به کار با پارچه و استفاده از منسوجات به شيوه اي خلاق و اصيل باشيد.

    طراحان بايد از تغييرات بازار مد آگاه باشند و لحظه به لحظه اخبار مد را دنبال کنند.

    آنها بايد علاقمند به يادگيري چيز هاي جديد و خواندن مجلات، وب سايت ها و کتاب هاي تاريخي و مدرن باشند و همچنين از تاريخ طراحي مد آگاه باشند.

    فردي که مي خواهد طراحی لباس را حرفه خود قرار دهد بايد در هر فرصتي از نمايشگاه هاي هنري بازديد کرده و با هنرمندان و خالقين اثرهاي هنري در تعامل باشد و از تجربيات آنها استفاده کند.

    يک طراح لباس در زمينه تجربيات خياطي نظير برش، پارچه شناسي، دوخت و... نيز بايد دستي بر آتش داشته باشد و بتواند تفاوت موجود بين سطوح کيفيتی مختلف پارچه ها را تشخيص دهد.

    داشتن درک درست از شيوه زندگي و نياز هاي و خواسته هاي مشتريان نيز در هنر طراحی لباس از ملزومات است.

    طراحان لباس بايد دارای مهارت هاي ارتباطي خوبي باشند و بتوانند ايده هاي ذهنی خود را به خوبی بيان کنند. و مهم ترين چيز اين است که فرد طراح دارای ايده های بديع، جديد و اورجينالي باشد تا بتواند نظر مخاطبين را جلب کند و در کار خود موفق شود.

    طراحان لباس در جایگاه های مختلف

    تحقیق درباره ی طراحی لباس

    طراحان به طرق متفاوت و در بخش‌هاي مختلفي کار مي‌کنند، بعضي به تنهايي و بعضي به عنوان بخشي از يک گروه به اين حرفه مشغول هستند.

    طراحان لباس از راه‌هاي متنوع و متفاوتي مي‌توانند کار کنند، براي مثال آنها مي‌توانند به شکل تمام وقت در خانه ي طراحان که متعلق به صاحبان طرح هاست براي يک مد خاص و يا به صورت انفرادي يا به عنوان بخشي از يک گروه کار کنند.

    طراحان مستقل روي طرح‌هاي خودشان کار مي‌کنند و پس از اتمام کار، طرح‌های خود را به خانه‌هاي مد يا به طور مستقيم به مغازه‌ها و توليدي‌هاي لباس مي‌فروشند و لباس‌ها برچسب خريدار طرح را مي‌خورند.

    برخی از طراحان برچسب‌هاي خودشان را مي‌سازند که تحت آن طرح هايشان با نام خودشان در بازار عرضه مي‌شوند.

    بعضي از طراحان نيز خود کارفرما هستند و براي مشتريان منحصربه فرد و خاصي طراحي مي‌کنند.

    آنان با تلاش براي طراحی لباس‌های زيبا و باب طبع جامعه سعي در ارضاء تمايل مصرف‌کنندگان دارند.

    به دليل اينکه طراحی و ارائه ي لباس‌هاي جديدي که مورد پسند عموم قرار بگيرند فرايندي زمان بر است، متخصصين حرفه طراحی لباس در عين حال بايد بتوانند به طور دقيق زمان تغيير سليقه ي مصرف‌کننده را پيش بيني کنند.

    مد و رسانه ی آن که پوشاک است نمادی از وضعيت اجتماعی و اقتصادی جوامع هستند.

    طراحان تلاش مي‌کنند تا لباسی که طراحی مي‌کنند تابعي از زيبايي و دل‌انگيزي باشد، آنها بايد در نظر داشته باشند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنين در چه موقعيتی پوشيده مي‌شود.

    آنها براي انجام اين مهم محدوده‌اي وسيع از مواد و ترکيبات آن و همچنين طيف گسترده‌ای از رنگها، الگوها و سبک‌ها را در اختيار دارند.

    طراحی لباس,رشته طراحی لباس,اصول طراحی لباسمتخصصين طراحی لباس بايد بتوانند سليقه مصرف‌کننده را پيش بيني کنند

    جهت طراحی لباس همواره نياز نيست تا از ابزارهای تجسمی بهره برد. گاهي مي توان با مواد اطراف و الهام گرفتن از بسياري از اشيا و اجسام مختلف يک طراحی لباس جديد را ايجاد کرد.

    داشتن ايده و ايجاد خلاقيت يکي از مهم ترين ابزار بخش هنری است که سبب طراحی يک مد و لباس جديد مي گردد. ايده و خلاقيت در ذهن تمامي انسان ها وجود دارد و تنها کافي است بر روي مسئله مورد نظر تمرکز داشته باشند.

    شیوه ی کاری طراحان لباس

    تحقیق درباره ی طراحی لباس

    طراحان لباس علاوه براينکه به شکل‌های متفاوتی کار مي‌کنند، به طرق متفاوتی نيز طراحي مي‌کنند.

    بعضی ايده ی اوليه ي طرح خود را روي کاغذ پياده مي‌کنند در حاليکه بعضي ديگر با آويزان کردن پارچه بر روي فرم ابتدايي لباس، طرحي را که مي‌خواهند تصور مي‌کنند و برخي نيز به کمک نرم‌افزارهای کامپيوتري طرح لباس مورد نظرشان را ترسيم مي‌کنند.

    زماني که طراح به طور کامل از تناسب و هماهنگی پارچه‌ها راضي باشد با يک طراح الگو حرفه‌اي مشورت مي‌کند تا طرح اوليه را روي کاغذ يا از طريق نرم‌افزارهاي کامپيوتري کامل کند.

    آنها پس از اطمينان از ابعاد اوليه، يک نمونه از لباس میسازند تا روي تن يک مدل واقعي تست شود و از درست بودن اندازه و ابعاد آن در عمل هم مطمئن شوند.

    تحصيل و آموزش طراحی لباس

    تعداد زيادي مدارس تخصصي هنر و طراحي شناخته شده و معروف در دنيا وجود دارند که کارشناسي طراحی مد و فناوري طراحي مد ارائه مي‌دهند، بعضي از کالج‌ها داراي دوره ي کارشناسي ارشد مد نيز هستند.

    به عنوان مثال

    ميلان : مؤسسه ي مارانگني، Istituto Marangoni

    ايتاليا : پلي مدا، Polimoda

    لندن : کالج مد لندن، London College of Fashion

    انگلستان : دانشگاه برايتون، University of Brighton

    فرانسه : مد آرت، Mod’Art


    برای اینکه طراح لباس شویم چه چیز هایی لازم است؟

    طراحی لباس شکلی از هنر است که به ساخت لباس و دیگر اکسسوری های مورد نیاز افراد اختصاص دارد. این هنر شامل فرآیندی بسیار دقیق از انتخاب یک طرح تا مراحل پایانی دوخت و ارائه لباس است.

    این حرفه به دو بخش اصلی تقسیم می شود

    : 1-دوخت سفارشی

    2-پوشاک آماده.

    گروه های مختلف طراحی لباس

    مجموعه دوخت سفارشی :

    به مشتریان خاص مانند هنرمندان و سلبرتی ها اختصاص دارد، این لباس ها کاملاً متناسب با سایز مشتریان دوخته می شوند. این گونه لباس ها فاقد برچسب قیمت هستند، البته برای مشتریانی در این سطح نیز نیاز به اتصال برچسب قیمت به لباس نیست. مجموعه لباس های دوخت سفارشی 2 بار در سال در ماه های ژانویه و ژوئیه یعنی آغاز فصل مد جدید در حداقل 50 طراحی از لباس شب و روز برای مشتریان به نمایش در می آیند.

    مجموعه پوشاک آماده :

    مجموعه پوشاک آماده بر اساس اندازه های استاندارد تولید شده و برای عموم مردم جامعه ارائه می شود. این مجموعه به دلیل بکار گیری سایز استاندارد برای تولید انبوه مناسب است. طراحی لباس پوشاک آماده نیز خود به دو بخش تقسیم می شود : مجموعه طراح و مجموعه تولید انبوه. مجموعه طراح دارای کیفیت بالاتری ست و به منظور تبلیغ برای مجموعه تولید انبوه عرضه می شود.

    فرآیند طراحی لباس از عناصر زیر تشکیل می شود

    جنس پارچه : باید متناسب با نگاه، احساس و روحیات اغلب مشتریان انتخاب شود. در انتخاب جنس پارچه همچنین باید شرایط آب و هوایی و فصلی نیز مورد توجه قرار گیرد. صدها نوع گوناگون از پارچه در دسترس طراحان قرار دارد.

    چاپ پارچه : در طراحی ، رنگ ها و تم انتخابی برای چاپ و طرح پارچه باید متناسب با فصل انتخاب شود. ایده آل است که رنگ زرد روشن در زمستان و رنگ های تیره در زمستان مورد استفاده قرار نگیرند.

    تزئینات روی لباس : مانند گلدوزی، مهره دوزی، تور دوزی و...

    الگو : این مورد ساختار اصلی لباس را شکل می دهد. به همین علت طراحی الگو از اهمیت خاصی برخوردار است و اساساً نقشه قطعاتی است که با دوخته شدن به هم لباس را به وجود می آورند.

    اندازه گیری : از مهم ترین موارد در این حرفه اندازه گیری است. بدست آوردن الگوی درست نیز با اندازه گیری دقیق نسبت مستقیم دارد.

    ایده برای طراحی لباس

    خلاقیت در طراحی و ایجاد لباس با شناخت کامل و توانایی بهره گیری از آن در طراحی و خلق لباس ایجاد می شود.

    جهت طراحی لباس همواره نیاز نیست تا از ابزارهای تجسمی بهره برد. گاهی می توان با مواد اطراف و الهام گرفتن از بسیاری از اشیا و اجسام مختلف یک طراحی لباس جدید را ایجاد کرد.

    برای مثال با استفاده از برگ های درخت و نوع پوشش آن یک دامن را طراحی نمود.

    داشتن ایده و ایجاد خلاقیت یکی از مهم ترین ابزار بخش هنری است که سبب طراحی یک مد و لباس جدید می گردد. ایده و خلاقیت در ذهن تمامی انسان ها وجود دارد و تنها کافی است بر روی مسئله مورد نظر تمرکز داشته باشند.

    طراحان لباس بیش از دیگر افراد باید بر روی ایده پردازی تمرکز داشته و با فکر قوی و بهتر بتوانند به این عمل بپردازند. ایده گیری با تمرکز و دید خوب به اطراف ایجاد می شود.

    طراحان باید ابتدا هدف خود را مشخص کرده و پس از آن به ترسیم مانکن بپردازند و با شناختی که نسبت به مواد پیدا کرده اند به طراحی لباس مورد نظر بپردازند

    طراحی فشن چیست

    اهمیت رنگ در طراحی لباس

    یکی از مهم ترین بخش های یک طراحی لباس انتخاب رنگ می باشد. اهمیت رنگ در طراحی لباس بسیار بالا است و یکی از بخش های مهم در این بخش منظور می شود. رنگ بازتابی از نور می باشد که به شکل های متفاوت ایجاد می شود.

    رنگ ها با مشخصه رنگ های گرم و سرد شناخته می شود و یکی از اصول طراحی جهت لباس های فصول مختلف استفاده از این مشخصه است به شکلی که در طراحی لباس های فصول سرد باید از رنگ های گرم استفاده نمود و در طراحی لباس های فصول گرم از رنگ های سرد بهره برد.

    ترکیب رنگی به کار برده شده در طراحی لباس بسیار مهم است و طراح لباس باید درک درستی از این بخش و ایجاد هارمونی درست در انتخاب رنگ های لباس های متنوع داشته باشد.

    صنعت مد در جهان

    این روزها صنعت طراحی مد در بسیاری از کشورهای جهان محبوبیت فوق العاده ای است. کشورهای مثل ایتالیا سابقه ای دیرینه در این عرصه دارند و به تازگی کشورهایی مثل ترکیه نیز با ظهور طراحان بزرگ خود را در این عرصه مطرح کرده اند.

    طراحی لباس در ایتالیا

    خانه های مد ایتالیایی افسانه ای مانند دولچه و گابانا، پرادا، ورساچه، والنتینو و... در سراسر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. به واسطه صنعت مد و طراحی لباس در ایتالیا این کشور توانسته نام خود را با فشن و کالاهای لوکس به تمام دنیا بشناساند.

    در مورد طراحی لباس در ایتالیا بیشتر بدانید

    طراحی لباس در ترکیه

    پس از رونق دنیای مد در ایتالیا،ترکیه نیز در دهه های اخیر با بهره گیری از مدلهای اروپایی، علم طراحی لباس در ترکیه را گسترش داده و امروزه به یکی از مهمترین قطب های صادرات لباس در جهان تبدیل شده است.

    رشته طراحی لباس در بسیاری از دانشگاه های ترکیه به عنوان یک رشته ی هنری تدریس و سالیانه دانشجویان بسیاری از ایران برای تحصیل به این کشور می روند.

    در مورد طراحی لباس در ترکیه بیشتر بدانید

    زمینه های طراحی مد و لباس

    حرفه ی طراحی مد زمینه های مختلفی دارد :

    لباس روز زنانه

    لباس شب زنانه

    لباس زیر زنانه

    لباس مجلسی

    لباس بچگانه

    لباس روز مردانه

    لباس شب مردانه

    لباس ورزشی

    لباس عروس

    ...و زمینه های مختلف دیگر.

    چگونه می توان حرفه طراحی مد را آغاز کرد؟

    طراحی لباس شکلی از هنر است بنابراین شما به عنوان یک طراح باید دارای شخصیتی خلاق و هنری باشید. همچنین باید مهارت کافی را در نقاشی دارا بوده تا بتوانید ایده های ذهنی خود را بخوبی روی کاغذ پیاده کنید.

    نیازی نیست یک هنرمند زبده باشید، ولی باید مهارت خاصی در ترکیب رنگ ها، تن و سایه ها داشته باشید.

    همچنین باید قادر به کار با پارچه و استفاده از منسوجات به شیوه ای خلاق و اصیل باشید. اولین چیزی که در این حرفه اهمیت ویژه ای دارد، قدرت تخیل است. شما باید توان این را داشته باشید که طرح خود را به صورت سه بعدی در ذهنتان مجسم کرده و از همه نظر آن را بررسی نمائید.

    طراحان باید از تغییرات بازار مد آگاه باشند و لحظه به لحظه اخبار مد را دنبال کنند. آنها باید علاقمند به یادگیری چیز های جدید و خواندن مجلات، وب سایت ها و کتاب های تاریخی و مدرن باشند و همچنین از تاریخ طراحی مد آگاه باشند. از دیگر نکاتی که برای موفقیت در این حرفه ضروری است علاقمند بودن به هنر است.

    فردی که می خواهد طراحی لباس را حرفه خود قرار دهد باید در هر فرصتی از نمایشگاه های هنری بازدید کرده و با هنرمندان و خالقین اثرهای هنری در تعامل باشد و از تجربیات آنها استفاده کند.


    ارائه شده توسط : سعید زمانی

    در وب سایت : پرشین جم


    تحقیق آماده | | بازدید | : persiangem

    ارسال دیدگاه برای پست : تحقیق درباره ی طراحی لباس

  • نرگس در مورد :مهم ترین فایده حجاب چیست میگه :

    نمیدونم

    پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ 1 ماه پیش

  • حسام در مورد :انواع تصمیم گیری را نام ببرید تفکر هشتم میگه :

    تصمیم گیری آنی

    پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ 1 ماه پیش

  • Rahil در مورد :میتوکندری چیست علوم هفتم میگه :

    عالی هر سوالی بخوای هست و به راحتی به جواب میرسی

    سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ 1 ماه پیش

  • بنیامین در مورد :مهم ترین محصول کشاورزی آسیا میگه :

    مهپ ترین محصول کشاورزی اسیا چیست

    دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ 2 ماه پیش

  • النا در مورد :من یک نوجوان ایرانی هستم که تصمیم دارم میگه :

    خوب

    پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ 1 ماه پیش

    • ...

    به نظر تان در پرشین جم چه مطالبی درج شود؟