یزید چگونه مردی بود هدیه ششم-هم اکنون 16

در باردار شدن اتم ها کدام ذره منتقل میشود-هم اکنون 2

روش دم كردن چاي ماسالا آماده-هم اکنون 33

حکایت درخت علم در چه قالبی سروده شده است-هم اکنون 2

دانلود آهنگ آرشا دلم گیره به تو-هم اکنون 3

پلاک ۷۹ مال کدوم شهره - دانستنی-1 دقیقه پیش 46

مزایای کشت گلخانه ای جغرافیا دهم-1 دقیقه پیش 2

انشا در مورد کتاب و کتابخوانی-1 دقیقه پیش 23

تحقیق درباره ی خانه های خشتی و گلی-1 دقیقه پیش 17

انشا در مورد انسان و انسانیت-1 دقیقه پیش 94

تحقیق کنید صفحه ۱۹ هدیه ششم-1 دقیقه پیش 129

رنگ سال 2021 و 1400 چه رنگی است؟-1 دقیقه پیش 2

تحقیق درباره ۴گروه مواد غذایی - علوم سوم دبستان-2 دقیقه پیش 697

انشا در مورد میوه های تابستانی-2 دقیقه پیش 200

تحقیق درباره ی کلیله و دمنه برای کلاس پنجم-2 دقیقه پیش 33

  • ...

تحقیق درباره تربیت بدنی

  • رتبه3 از 5
  • سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸
  • ورزش کردن یکی از مهمترین فعالیت هایی است که هر انسانی برای سلامتی طولانی مدت خود باید انجام دهد

    ورزش از جمله علومی است که ویژگی های علمی آن در ابعاد مختلف جامعه، به ویژه بعد فرهنگی و اجتماعی بسیار روشن و آشکار است.

    همچنین در بهداشت و سلامت جسم و روح، ایجاد نشاط، افزایش قابلیت های کاربردی ماهیچه ها و عضلات در هنگام انجام کارها نقش کارسازی دارد.

    به همین جهت است که کشورهای مختلف، جایگاه ویژه ای برای تربیت بدنی و ورزش قائل هستند و سازمان های گوناگونی را برای گسترش آن ایجاد کرده اند.

    تربیت بدنی چیست؟


    تربیت‌بدنی نوعی تربیت است که به‌ وسیله فعالیت های بدنی مجموعه وجود انسان را مورد تربیت قرار می دهد.تربیت‌ بدنی فرایندی است آموزشی ـ تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به رشد همه‌ جانبه انسان از طریق فعالیت های جسمانی است. تربیت بدنی شامل کسب و پردازش مهارت های حرکتی، توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی برای تندرستی و سلامت، کسب دانش های علمی درباره فعالیت های جسمانی و تمرین و توسعه تصور و ذهنیت مثبت از فعالیت های جسمانی به عنوان وسیله ای برای اجرا و عملکرد انسان است.

    تربیت بدنی علمی است منظم اصولی و تدریجی که به منظور تقویت کامل بدن بالا بردن عوامل جسمانی بارور نمودن استعدادها و پرورش صفات اخلاقی از سن کودکی تا پیری ادامه دارد

    موضوع تحقیق در مورد تربیت بدنی

    برنامه ی تربیت بدنی در مدارس ابتدایی باید به عنوان قسمت حیاتی از برنامه ی کامل درسی مدرسه مورد نظر قرار گیرد . نباید تصور کرد که تربیت بدنی درسی حاشیه ای یا ضمیمه است که به راحتی می توان آن را از برنامه ی مدرسه حذف کرد . باید دانست که تربیت بدنی در مدارس ابتدایی مفهوم بازی به شکل آزاد یا حکم ساعت تنفس بین دو کلاس را ندارد . کلاس درس تربیت بدنی حکم آزمایشگاهی را دارد که طی آن کودک با وظیفه ی مهم فراگیری حرکت و یاد گیری از طریق حرکت درگیر می شود

    معنای واژه ی تعلیم و تربیت هدایت به جلو است . تربیت بدنی آن جنبه از فرایند تعلیم و تربیت است که در آن هم تربیت بدن و هم تربیت از طریق بدن مطرح است .

    تربیت بدنی بیشتر به دنبال آمادگی بیتشر و اجرای هر چه بهتر مهارت های ورزشی خاصی می باشد که به لحاظ عینی قابل مشاهده و انداز ه گیری است . اگر چه کسب نتیجه بهتر در هر برنامه ی تربیت بدنی یکی از اهداف مهمی است که دنبال می شود ، اما نباید این نگرش آن قدر قوی شود که به عنوان یک هدف اصلی مورد توجه معلمان قرار گرفته و برنامه های تربیت بدنی کلاً نتیجه محور گردد در واقع هدف اصلی تعلیم و تربیت حرکتی نه تنها باید کسب نتیجه ی بهتر باشد بلکه از آن مهمتر باید تاثیری باشد که فرایند آموزش و تجربیات حرکتی بر رشد یک پارچه ی دانش آموزان دارد . شاید یکی از دلایل کم توجهی معلمان به فرایند تعلیم و تربیت از طریق حرکت مشکل بودن مشاهده و اندازه گیری تاثیری است که تجربیات حرکتی بر رشد تمامیت دانش آموزان دارد .


    بدیهی است رشد سطح مهارت ها و افزایش سطوح آمادگی بدنی از جمله اهداف کوتاه مدت ما هستند اما در راه رسیدن به این اهداف کمی و نتیجه محور مسلماً ارزش هایی وجود دارد که برای ما به مراتب مهم تر از خود نتایج می باشد . باید توجه داشت رشد مهارت های حرکتی و آمادگی های بدنی برای ما بسیار مهم است و ما به عنوان معلم های تربیت بدنی حتماً باید چنین تغییرات کمی و کیفی را در آنان ایجاد کنیم . اما مهم تر این واقعیت است که باید رشد مهارت های حرکتی و آمادگی های جسمانی را وسیله ای برای رسیدن به یک هدف بزرگ تر و با ارزش تر یعنی آماده کردن دانش آموزان برای زندگی بهتر مورد مطالعه قرار داد .


    هدف اصلی از هر نوع آموزش در تعلیم و تربیت دانش آموزان ، ایجاد تغییر مثبت و رشد در آنان است


    شاید تاکید بر نتیجه به جای تاکید بر فرایند تجربیات حرکتی برای درک بهتر آنان هنگام اجرا یا تماشای مهارت های حرکتی مهم باشد اما ارزش واقعی آن چه که تحت عنوان تربیت بدنی در مدارس انجام می دهیم در فرصت های حرکتی و تجربیاتی است که زمینه های لازم را برای درک حرکات خود و درک زیبایی های حرکات دیگران برای آنان بوجود می آورد . به طور کلی ما به عنوان معلمان تربیت بدنی در مدارس باید قادر باشیم تا شرایط را به گونه ای رضایت بخش و لذت بخش فراهم کنیم به طوری که دانش آموزان در نهایت بتوانند :


    ۱- شرکت در فعالیت های بدنی و ورزشی را به عنوان عادتی بهداشتی در خود نهادینه کنند و اهتمام به انجام آن را نه فقط به خاطر پیشگیری از بیماری های غیر واگیر و زیر حملات قلبی بلکه به خاطر لذت بردن از حرکت ، احساس کنترل بر اعضاء مختلف بدن خود و درک تاثیر درونی آن در برنامه های روز مره ی زندگی خود قرار دهند


    ۲- در فعالیت های بدنی و ورزشی نه تنها به خاطر کسب مهارت و آمادگی های جسمانی بلکه به خاطر احساس هیجان ، چالش و دست یابی به استعداد های بالقوه ی خود شرکت کنند .


    ٣-زیبایی حرکت خود و دیگران را درک کرده و از آن لذت ببرند .

    ۴-برد و باخت را تجربه کرده و مفهوم موفقیت و شکست را در عمل درک کنند .


    در نهایت هدف نهایی تعلیم و تربیت دانش آموزان مدارس از طریق حرکت باید کمک به آنان برای درک بهتر خود و توانایی های متعدد خود و تجربه کامل از زندگی باشد . بدیهی است تنها ابزار ما در رسیدن به این هدف مهم حرکت و فعالیت های بدنی است . لذا تعلیم و تربیت از طریق حرکت هرگز نباید فقط در آمادگی های جسمانی و حرکتی خلاصه شود ؛ بلکه این تجربیات باید به گونه ای معنی دار باشد که آنان نیاز به حرکت را احساس کرده و تمایل به شرکت در فعالیت های بدنی را در تمام طول عمر در خود دریابند . به عبارت دیگر آنان چنین احساس کنند که در فرایند فعالیت های بدنی نه تنها به آمادگی های جسمانی حرکتی و سلامتی دست می یابند ، بلکه بسیاری از مهارت های زندگی را نیز می آموزند .


    اهداف تربیت بدنی در دبستان


    در جامعه ما تربیت بدنی بیشتر بر هدف های ارزشمند انسانی تأکید دارد که منظور از آن همان پرورش فکر و جسم در جهت رشد و تکامل ارزشهای انسانی و آموختن رفتارهای مطلوب فردی و اجتماعی است.


    از آنجا که معلومات و مهارت های مختلف انسان، جنبه اکتسابی دارد، برای به فعلیت درآوردن استعدادهای خود لازم است به آموزش و تمرین بپردازد. بنابراین اهمیت تربیت بدنی و ورزش در آمادگی برای رسیدن به کمال والای انسانی غیرقابل انکار است.



    اهداف اصلی تربیت بدنی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:


    1-اهداف جسمانی:


    -تقویت قوای عمومی بدن


    -ایجاد هماهنگی بین اعصاب و عضلات


    -ایجاد سرعت و مهارت در واکنش های عضلانی


    -ایجاد استقامت در برابر فشارهای جسمی


    -ازدیاد نیروی بدنی


    -اصلاح و توان بخشی و جبران نقایص بدنی


    2-اهداف روانی:


    -کشف خویشتن از نظر استعدادهای نهفته بدنی – روانی


    -تربیت شخصیت و پرورش روحیه همیاری


    -برانگیختن فرد برای تحرک و پیشگیری از خمودگی


    -برقراری تعادل روانی و احساس نیرومندی


    3-هدف های اجتماعی:


    -پرورش حس احترام به قوانین گروهی و اجتماعی


    -پرورش توان مدیریت و تصمیم گیری


    -پرورش احساس نوعدوستی و جوانمردی


    -پرورش نیروی بدنی – روانی مورد نیاز جامعه


    -پرورش روحیه ایثار و از خودگذشتگی


    -پیشگیری از سرایت بیماری ها و برخی از آسیب های اجتماعی



    ورزش در دوران کودکی بسیار مهم است


    اهمیت دادن به ورزش در دوران کودکی، امری مهم و حیاتی است. زیرا کودک همواره در حال رشد است و رشد مطلوب و همه جانبه او می تواند در زندگی آینده اش بسیار مفید و موثر واقع شود. رشد کودک در صورتی در دوران نوجوانی تکمیل می شود


    که جریان رشد او در تمامی مراحل قبلی به خوبی هدایت شده باشد.


    در سنین پایین، نقص یا ناراحتی در قسمتی خاص از بدن، با تمرین و تقویت عضلات سریع تر برطرف می شود.


    اما هرچه سن کودک افزایش یابد، این عمل به کندی امکان پذیر خواهد بود.


    بی توجهی به نقص یا ناراحتی بدنی کودک در این دوره باعث می شودکه آن ناراحتی به طور بسیار سریع پیشرفت کند.


    راه رفتن و نشستن غلط کودک ممکن است عوارضی در او ایجاد کند که مستقیما بر ستون فقرات او اثر نامطلوبی بگذارد. در سنین قبل از نوجوانی بهتر است به حرکات بدنی کودک شکل داده شود. بنابراین باید امکانات، وسایل و لوازم به اندازه کافی در اختیار او قرار گیرد.


    انواع دو، پرش ها، پرتاب توپ و پاس گرفتن به شکل رقابتی، خودبه خود باعث تقویت همه جانبه روح و جسم کودک می شود.



    برنامه ریزی درس تربیت بدنی


    برنامه ریزی درس تربیت بدنی و ورزش در دبستان باید به گونه ای صورت گیرد که فقط به رشد و تکامل قوای جسمانی محدود نشود باید تمامی ابعاد شخصیت کودک اعم از عاطفی، روانی، اجتماعی و غیره را در برگیرد.

    تربیت بدنی و ورزش یکی از دروس اصلی در دوره ابتدایی است که اگر به درستی برای آن برنامه ریزی شود، دانش آموزان را در یادگیری تمامی دروس یاری می دهد و زمینه تحقق اهداف کلی آموزش و پرورش را فراهم می کند. تربیت بدنی باید بتواند از طریق فعالیت های جسمانی و تمرین ها و ورزش های مختلف، رشد و توسعه قوای بدنی، توانایی ها و استعدادهای ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان را تسهیل کند. درس تربیت بدنی و ورزش هرگز نباید به عنوان یکی از دروس حاشیه ای یا ضمیمه در دوره دبستان تلقی شود.

    مربیان و معلمان ورزش در دوره ابتدایی باید موارد مربوط به آمادگی جسمانی را به گونه ای عرضه کنند که دانش آموزان تشویق شوند تمرین ها و فعالیت های جسمی را حتی در خارج از مدرسه هم انجام دهند.

    زیرا یکی از اهداف مهم و دراز مدت تربیت بدنی، حفظ و نگهداری حد مطلوب آمادگی جسمانی دانش آموزان در سال های آینده است.

    مراحل فعالیت های تربیت بدنی در دبستان

    فعالیت های تربیت بدنی در دوره دبستان را می توان به سه مرحله اساسی تقسیم کرد:

    1-فعالیتهای قبل از 8 سالگی

    (مهارت های بنیادی):

    در دوره پیش دبستانی و اوایل دوره دبستان، کسب توانایی ها و مهارت های اساسی در حرکات جابه جایی بسیار مورد توجه است.

    زیرا افزایش و توسعه این نوع حرکات، این توان را به کودک می دهد تا یاد بگیرد که چگونه به درستی راه برود، بدود، بپرد و پرتاب و دریافت کند و حرکاتی مانند آن را انجام دهد.

    والدین و مربیان باید باایجاد زمینه های مناسب و امکانات کافی، کودکان را به انجام بازی ها و فعالیت های مختلف ورزشی، برای کسب انواع مهارت ها و فعالیت های بدنی وا دارند.

    2-فعالیت های 8 تا 10 سالگی(مهارت هایابتدایی ورزش): در این سنین معلم باید بر اجرای حرکاتی تأکید کند که نیاز به دقت و مهارت بیشتری دارند. آموزش حرکات ورزشی در این مرحله باید به گونه ای باشد که دانش آموزان حرکات ورزشی را کم کم با مهارت های ورزشی هماهنگ کنند. برای تحقق این کار معلم می تواند شکل ساده ای از والیبال که در آن ترکیبی از مهارت های بنیادی مانند دویدن، پریدن، ضربه زدن، پرتاب و دریافت کردن وجود دارد، به دانش آموزان آموزش دهد. البته معلم برای انجام این کار باید نیازها و علاقه های دانش آموزان و همچنین امکانات موجود در مدرسه را هم در نظر بگیرد.

    3- فعالیتهای 10 تا 12 سالگی (مهارت های ورزشی): مهارت های ورزشی در سال های آخر دبستان آموزش داده می شود. زیرا در این سنین کودک از نظر جسمی، ذهنی، عاطفی و روانی آمادگی بیشتری پیدا کرده است و می تواند آموزش ها و تمرین های ورزشی را جدی تر و بهتر اجرا کند.

    البته معلم باید برای ایجاد مهارت مناسب در این سنین، تمرین های بیشتر و طولانی تری را در نظر بگیرد، فعالیت های شدید و آرام را به طور متناوب قرار دهد، از برگزاری فعالیت های مسابقه ای شدید بپرهیزد و بر جنبه های انسانی ورزش، خصوصیات خوب اخلاقی و حس گروهی تأکید کند.


    ارائه شده توسط : سعید زمانی

    در وب سایت : پرشین جم


    تحقیق آماده | | بازدید | : persiangem

    ارسال دیدگاه برای پست : تحقیق درباره تربیت بدنی

  • محدثه در مورد :تحقیق درباره حضرت نوح برای کلاس ششم میگه :

    خیلی عالی است انشا مرسی

    یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ 1 روز پیش

  • کیان در مورد :ثلث 18 چه عددی می باشد میگه :

    عالی عالی😘😘😘😘😘😘😘💑💑💑💑💑💑💑💑💑💑💝

    پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ 10 روز پیش

  • نرگس در مورد :مهم ترین فایده حجاب چیست میگه :

    نمیدونم

    پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ 4 ماه پیش

  • حسام در مورد :انواع تصمیم گیری را نام ببرید تفکر هشتم میگه :

    تصمیم گیری آنی

    پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ 4 ماه پیش

  • Rahil در مورد :میتوکندری چیست علوم هفتم میگه :

    عالی هر سوالی بخوای هست و به راحتی به جواب میرسی

    سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ 4 ماه پیش

    • ...

    به نظر تان در پرشین جم چه مطالبی درج شود؟