پرشین جم
    • صفحه اصلی
    • سرگرمی ها
    • موسیقی ها
    • مقالات و تحقیق
    • عناوین اخبار
    • انتقاد و پیشنهاد
    1. صفحه اصلی
    2. تحقیق و مقالات
    3. امام علی چه کسانی را جاهل می خواند

    امام علی چه کسانی را جاهل می خواند

    امام علی چه کسانی را جاهل می خواند
    امتیاز دهید ☆☆★★★ رتبه 3 از 5

    تعداد نظرات

    4 دیدگاه

    تعداد لایک

    34 پسندیدن

    تاریخ انتشار

    جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰

    بازدید

    3,448 نفر


    توصیف عصر جاهلیّت از زبان امام علی(ع)
    پرسش : عصر جاهلیّت در کلام امام علی(علیه السلام) چگونه به تصویر کشیده شده است؟
    پاسخ اجمالی:

    امام علی(ع) در خطبه دوم نهج البلاغه، عصر جاهلیت را این گونه توصیف می نماید: عصری سراسر فتنه که دین، ایمان، اصول فطرت و ارزش ها در آن متزلزل و دگرگون بود و مردمان پناهگاهی از فتنه ها نداشتند. گمراهی فراگیر و هدایت گمشده بود. معصیت های خدا انجام و شیطان یاری می گردید و حتی شاهراه هدایت که توحید بود، ناشناخته شده بود. مردم به خاطر جنایات و دیگر امور ناپسندی که دامانشان را گرفته بود، آرامش خود را از دست داده بودند. دانایان چنین جامعه ای منزوی بودند و جاهل شان گرامی داشته می شدند.
    پاسخ تفصیلی:

    امام(علیه السلام) در فرازی کوتاه و پرمحتوا در خطبه دوم نهج البلاغه ضمن بیان بیست و چند جمله فشرده و گویا، وضع زمان جاهلیّت را به طور دقیق ترسیم مى کند. در نخستین جمله ها مى فرماید: (خداوند پیامبرش را در زمانى فرستاد که مردم در فتنه ها گرفتار بودند؛ فتنه هایى که رشته دین در آن گسسته و ستونهاى ایمان و یقین متزلزل شده، اصول اساسى فطرت و ارزشها دگرگون گشته؛ و امور مردم پراکنده و متشتّت و راه فرار از فتنه ها بسته، و پناهگاه و مرجع، ناپیدا بود)؛ «وَ النّاسُ فی فِتَن انْجَذَمَ(1) فیها حَبْلُ الدّینِ، وَ تَزَعْزَعَتْ(2) سَوارِی(3) الْیَقینِ، وَاخْتَلَفَ النَّجْرُ(4) وَ تَشَتَّتَ الاَمْرُ وَ ضاقَ الْمَخْرَجُ وَ عَمِیَ المَصْدَرُ».
    از یکسو، فتنه هاى شیاطین و وسوسه هاى هواپرستان، رشته هاى ایمان و اعتقاد و معارف دینى را پاره کرده بود و از سوى دیگر، نابسامانى، سراسر جامعه را فرا گرفته و آتش اختلافات از هر سو زبانه مى کشید؛ و از همه بدتر این که در چنین شرایطى نه راه فرارى وجود داشت و نه پناهگاهى، و مردم مجبور بودند در آن محیط آلوده به انواع انحراف و گناه بمانند و در آن لجنزار متعفّن دست و پا بزنند.
    سپس در پنج جمله دیگر نتایج آن وضع نابسامان را بیان فرموده، مى گوید: (در چنین محیطى هدایت فراموش شده و گمراهى و نابینایى، همه را فرا گرفته بود؛ و درست به همین دلیل خداوند رحمان معصیت مى شد و شیطان یارى مى گردید و ایمان بدون یار و یاور مانده بود)؛ «فَالْهُدى خامِل (5) وَ الْعَمَى شامِل عُصِیَ الرَّحْمنُ وَ نُصِرَ الشَّیْطانُ وَ خُذِلَ الایمانُ».
    بدیهى است براى پیمودن راه اطاعت خداوند از یکسو نور هدایت لازم است و از سوى دیگر چشم بینا؛ در محیطى که نه چراغ فروزانى وجود دارد و نه چشم بینایى، مردم خواه ناخواه به صورت لشکریان شیطان در مى آیند و معصیت و گناه، سراسر جامعه را فرا مى گیرد.
    باز در چهار جمله دیگر چنین نتیجه گیرى مى فرماید: (در این شرایط نابسامان، ارکان ایمان فرو ریخته و نشانه هاى آن ناشناخته مانده و طرق آن ویران و شاهراه هایش ناپیدا بود)؛ «فَانْهارَتْ(6) دَعائِمُهُ وَ تَنَکَّرَتْ مَعالِمُهُ وَ دَرَسَتْ(7) سُبُلُهُ وَ عَفَتْ شُرُکُهُ». (8)
    این نکته نیز قابل توجّه است که شُرُک به معناى شاهراه است. راه هاى کوچک ممکن است محو و فراموش شود ولى شاهراه ها معمولا خود را نشان مى دهند؛ امّا در چنین جامعه اى حتّى شاهراه هاى هدایت نیز محو و نابود شد.
    در یک نتیجه گیرى دیگر امام(علیه السلام) مى فرماید: در چنین شرایط و وضعى، مردم در دام شیطان افتاده و به پیروى او تن داده بودند (شیطان را اطاعت کرده و در مسیر خواسته هاى او گام برمى داشتند)؛ «اَطاعُوا الشَّیْطانَ فَسَلَکُوا مَسالِکَهُ». (9)
    و (درست در همین حال در آبشخور شیطان وارد شدند و از آن سیراب گشتند)؛ «وَ وَرَدُوا مَناهِلَه».
    نتیجه آن همان شد که امام(علیه السلام) در جمله هاى بعد فرموده: (به وسیله آنها [مردمى که در دام شیطان گرفتار بودند] نشانه هاى شیطان آشکار و پرچم وى به اهتزاز در آمده بود)؛ «بِهِمْ سارَتْ (10) اَعْلامُهُ، وَ قامَ لِواؤُهُ».
    سپس در ترسیم دقیق و با تشبیهات گویا و زنده اى مى فرماید: (این در حالى بود که مردم در فتنه ها گرفتار بودند که با پاى خویش آنان را لگدمال نموده و با سُم خود آنها را له کرده بود و همچنان [این هیولاى فتنه] بر روى پاى خود ایستاده بود)؛ «فِى فِتَن داسَتْهُمْ (11) بِاخْفافِه (12) وَوَطِئَتْهُمْ بِاَظْلافِه (13)، وَقامَتْ عَلى سَنابِکِه». (14). (15)
    در این جا امام(علیه السلام) فتنه هاى عصر جاهلیّت را به حیوان وحشى و خطرناکى تشبیه کرده که با سُم خود صاحبش را لگدمال نموده و همچنان بر سر پا ایستاده تا هر حرکتى را در برابر خود ببیند در زیر پاى خود له کند.
    به این ترتیب اوضاع در آن زمان به قدرى خراب و پیچیده بود که امیدى براى نجات نمى رفت.
    درست به همین دلیل امام(علیه السلام) در آخرین جمله هاى خود چنین نتیجه گیرى مى فرماید: (آنها در میان فتنه ها گم گشته و سرگردان و نادان و فریب خورده بودند)؛ «فَهُمْ فیها تائِهُونَ(16) حائِرُونَ جاهِلُونَ مَفْتُونُونَ».
    اینها در حالى بود که (مردم آن زمان در [کنار] بهترین خانه [در کنار خانه خدا و سرزمین انبیاى بزرگ] زندگى داشتند، ولى با همسایگانى که بدترین همسایگان بودند)؛ «فى خَیْرِ دار وَ شَرِّ جیران».(17)
    به خاطر این بدبختیهاى مضاعف و متراکم (خوابشان بى خوابى و سرمه هاى چشمشان اشکها بود [هرگز استراحت و آرامشى نداشتند و هیچ گاه به خاطر جنایات مکرّرى که صورت مى گرفت و مصایبى که پى در پى روى مى داد اشک چشمانشان خشک نمى شد!])؛ «نَوْمُهُمْ سُهُود،(18) وَ کُحلُهُمْ دُمُوع».
    و اسفناک تر این که (در سرزمینى مى زیستند که دانشمندش به حکم اجبار لب فرو بسته، و قدرت بر هدایت و نجات مردم نداشت، و جاهلش گرامى بود و حاکم بر جامعه)؛ «بِارْض عالِمُها مُلجَم وَ جاهِلُها مُکْرَم».
    جمله «نَوْمُهُمْ سُهُود» تا آخر اشاره به ناامنیها و پریشان حالیها و مصایب عصر جاهلیّت است و عالمان، همان افراد پاکى بودند که بعد از ظهور پیامبر(صلى الله علیه وآله) به سرعت در اطراف او جمع شدند و جاهلان، فاسدان و مفسدان قریش و مانند آنها بودند.
    امام(علیه السلام) در عبارات فشرده و بسیار پر محتواى بالا، ترسیم دقیق و زنده اى از وضع عصر جاهلیّت عرب فرموده است که با مطالعه دقیق آن، گویى انسان خود را در آن عصر مشاهده مى کند و همه نابسامانیها و تیره روزیها و زشتیهاى آن زمان را با چشم مشاهده مى کند. این بیان از یکسو عظمت مقام پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را روشن مى سازد چرا که هر قدر تاریکى عمیقتر و سیاهى شدیدتر باشد نور و روشنایى آشکارتر به نظر مى رسد و عظمت خدمات پیامبر اسلام(ص) و سازندگى آیین پاکش واضح تر مى شود. چرا که جامعه آن چنانى را به جامعه اسلامى عصر رسول خدا تبدیل کردن کارى غیر ممکن به نظر مى رسید و تنها قدرت اعجاز و نیروى عظیم وحى و عمق و جامعیّت دستورات اسلام توانست این چنین معجزه اى را نشان دهد.
    از سوى دیگر، گویا اشاره اى است به تجدید افکار و آداب و رسوم جاهلى در عصر آن حضرت، که به خاطر انحراف مردم از دستورهاى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در دوران خلفاى پیشین رخ داد. این معلّم بزرگ عالم انسانیّت فریاد خویش را در لابه لاى این تعبیرات آشکار ساخته و به مردم عصر خود هشدار مى دهد که چشم باز کنند و درست بنگرند که در کجا بودند و اکنون در کجا هستند و از خطراتى که آینده جامعه اسلامى را به خاطر زنده شدن عادات و رسوم جاهلى شدیداً تهدید مى کند، آگاه شوند.

    ارائه شده توسط : حسین ایزدی

    در وب سایت : پرشین جم

    ثبت دیدگاه برای این مطلب
    نظرات شما عزیزان
    فاطمه
     0 0
    جوابش اصلادرست نیستش
    شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ -ساعت:۱۵:۰۹:۰۱
    یا حسین
     0 0
    گذینه چند
    پاسخ به: یا حسین
    از طرف حسین ایزدی
    اهل افراط اهل تفریط گزینه سوم هر دو مورد
    شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ -ساعت:۱۱:۰۹:۱۵
    ‌
     0 0
    اخر کدوم جواب میشه ۱ ۲ ۳
    جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ -ساعت:۲۱:۰۹:۰۶
    Ali
     0 0
    جواب این سوال چیست ؟
    پاسخ به: Ali
    از طرف حسین ایزدی
    اهل افراط اهل تفریط
    جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ -ساعت:۱۴:۰۹:۳۷
    مطالب پیشنهادی مشابه
    تحقیق در مورد چشمه و قنات کلاس سوم
    تحقیق در مورد چشمه و قنات کلاس سوم چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ و بازدید : 123,896نفر
    تحقیق چرخه آب سوم ابتدایی
    تحقیق چرخه آب سوم ابتدایی جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ و بازدید : 120,932نفر
    انشا در مورد صرفه جویی اب برای کلاس سوم
    انشا در مورد صرفه جویی اب برای کلاس سوم شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ و بازدید : 102,456نفر
    فردی که در رستوران سفارش می گیرد چه نام دارد
    فردی که در رستوران سفارش می گیرد چه نام دارد جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ و بازدید : 82,862نفر
    تحقیق در مورد یخدان ها و یخچال های قدیمی - کلاس سوم
    تحقیق در مورد یخدان ها و یخچال های قدیمی - کلاس سوم جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ و بازدید : 77,491نفر
    اسم سگ کارتون میتی کومان
    اسم سگ کارتون میتی کومان جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ و بازدید : 59,465نفر
    نوعی پیمانه در بقالی ها که اجناس فله را با آن پر می کنند
    نوعی پیمانه در بقالی ها که اجناس فله را با آن پر می کنند سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ و بازدید : 55,451نفر
    تحقیق درباره ۴گروه مواد غذایی - علوم سوم دبستان
    تحقیق درباره ۴گروه مواد غذایی - علوم سوم دبستان چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ و بازدید : 53,468نفر
    چند جمله که نهاد مفعول متمم فعل داشته باشد
    چند جمله که نهاد مفعول متمم فعل داشته باشد جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ و بازدید : 52,753نفر
    تحقیق در مورد شغل معلمی و اهمیت ان
    تحقیق در مورد شغل معلمی و اهمیت ان سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ و بازدید : 49,905نفر
    نظرسنجی
    برچسب ها
    جاهل
    آمار پرشین جم
    تعداد گنجینه مطالب : 13,619 پست لایک کننده : 47,264 نفر تعداد لایک ثبت شده : 146,968 نفر مطالب محبوب بالای 10 لایک : 1,699 پست مطالب بالای هزار بازدید : 2,114 پست نظرات ثبت شده شما عزیزان : 3,837 نظر بازدید کل : 27M,345K نفر

    © All Rights Reserved by:PersianGemGroup

    2019-2023